Het verschil tussen natrium en zout 

zout en natrium

Als je weleens naar de etiketten van voedingsmiddelen kijkt, zie je bij sommige producten dat er zout én natrium in zit. Zo’n product leg ik gelijk weer terug in het schap. In dit blog leg ik uit waarom.

Natrium? Alarmbellen!

Het mineraal natrium is een bestandsdeel van zout. Het andere deel van de smaakversterker bestaat uit chloride.

Als ik natrium zie staan, gaan de alarmbellen rinkelen. Want 1 gram natrium staat gelijk aan 2,5 gram zout. “Als natrium erin zit en het op de verpakking staat, betekent het dat er meer zout in zit”, aldus het simpele ezelsbruggetje van de diëtist. In onderstaand product zit dus in totaal 5 gram zout.

Natrium en zout

Natuurlijk eet je dit potje niet in één keer op, maar voor mij is het een reden om het terug te zetten in het schap. Net zoals ketjap. Dat is niet in onze keuken te vinden:

blog diëtist

De functie van zout

Je kunt zout niet helemaal uit je voedingspatroon bannen. Het zit standaard in heel veel voedingsmiddelen verwerkt, maar je lichaam heeft het ook nodig. Om de hoeveelheid vocht en de samentrekking van de spieren te regelen.

Dit gebeurt al bij de inname van 1 tot 3 gram zout per dag. De Gezondheidsraad adviseert niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Want te veel zout kan leiden tot een verhoogde bloeddruk, vochtophoping, nierziekten en een grotere kans op hart- en vaatziekten.

Alternatieven

Misschien heb je ook weleens de tip gekregen om ‘natuurlijk zout’ te gebruiken. Zeezout klinkt als een natuurlijk product en dus zou je denken dat het een prima alternatief is voor het normale keukenzout. Maar de korrel is groter en daardoor ben je geneigd meer zout te gebruiken. Best logisch, toch?

Sowieso kom je bedrogen uit als je denkt dat zeezout, Himalayazout of Keltisch zout een gezondere oplossing is. Volgens de diëtist zit in die soorten ook natriumchloride. “Het heeft te maken met het totaal.”

Het Voedingscentrum bevestigt haar verhaal. “Himalayazout, zeezout, Keltisch zout, het is allemaal gewoon zout. In alle soorten zit ongeveer evenveel natrium.”

Wel zou JOZO Bewust en LoSalt een betere keuze zijn. Volgens de Hartstichting bevatten deze smaakversterkers minder natrium. Een deel is namelijk vervangen door kalium en dat bestandsdeel verhoogt de bloeddruk niet.

Wil je meer weten over gezonde voeding? Bekijk dan de folder Eten naar hartenlust.

Hartstukjes, geschreven door CillaHartstukjes wordt geschreven door Cilla, getrouwd met een hartpatiënt, tekstschrijver, (eind)redacteur, blogger en eigenaar van HoofdletterC. Ze is gek op dieren, eet ze dan ook niet en verwent haar twee katten.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial