Diëtist: ‘Elke stap minder is al goed’

blog diëtist

Als je mij in de supermarkt tegenkomt, heb je kans dat ik sta te turen naar het etiket op de verpakking van een product. Sinds de hartaanval van Vriend scan ik voedingsmiddelen op zout en natrium.

Diëtist

Natuurlijk is gezond eten voor iedereen belangrijk. Maar zeker voor een hartpatiënt met hartfalen. Vooral zout is iets waar je op moet letten, bleek uit een gesprek met een diëtist in het ziekenhuis.

“Je hebt geen overgewicht dus dat zit sowieso al goed”, kregen we direct te horen. “Maar hou het wel in de gaten. Gewoon je gewicht behouden.”

We spraken met haar in de tijd dat Vriend nog in het ziekenhuis lag. De eerste dagen had hij natriumarme gerechten gekregen. Uit voorzorg, bleek achteraf.

Want Vriend heeft namelijk mazzel. Hij houdt geen vocht vast als hij te veel zout eet. Dat betekent niet dat we er helemaal geen rekening mee houden.

Piekopnames

Zo voegen we tijdens het koken geen zout toe en gebruiken we meer gedroogde kruiden en specerijen. Want: “Pas op met zoutgebruik”, vertelde zijn hartfalenverpleegkundige. “Je moet niet spastisch gaan doen. Zolang je geen vocht vasthoudt, is er niets aan de hand. Maar eigenlijk moet je geen extra zout toevoegen. Je kan gewoon eten, maar vermijd piekopnames.”

En dat zijn bijvoorbeeld kant- en klaarmaaltijden. Die aten we al niet, dus dat was geen moeilijke opgave.

“Maar pizza is ook een grote dosis zout in één keer”, legde de diëtist uit. “Het advies is maximaal 6 gram zout per dag en dat zit dus in één pizza.”

Zelf maken

Ook soep, rundvlees en zalmsalades noemde de diëtist als voorbeeld van een zoutpiek. “Je kan beter meer dingen zelf gaan maken, zoals eiersalade en kipkerrie. Laat Cup-a-Soup en drinkbouillon voortaan maar staan.”

Omega 3-vetzuren

We vuurden de ene vraag na de andere op haar af. Himalayazout? Ja of nee? Hoe zit het met kaas? Cafeïne? En was er niet iets met omega ofzo?

“Ja, omega 3-vetzuren zijn heel goed. Het zit in oliën. Vette vis, vloeibare bak- en braadproducten en ongezouten noten bijvoorbeeld”. Ik schreef driftig haar antwoorden in het ziekenhuisboekje.

Aan het eind van het gesprek vatte de diëtist alles kort samen. “Gezonde vetten zijn prima. Niet te veel zout nemen. En onthou: elke stap minder is al goed.”

Wist je dat er een verschil is tussen zout en natrium? Je leest er alles over in dit blog.  

Hartstukjes, geschreven door CillaHartstukjes wordt geschreven door Cilla, getrouwd met een hartpatiënt, tekstschrijver, (eind)redacteur, blogger en eigenaar van HoofdletterC. Ze is gek op dieren, eet ze dan ook niet en verwent haar twee katten.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Marian zegt:

    Goed bezig. Ik heb ook hartfalen dus weet er alles van!

  1. 20 juli 2016

    […] staat, betekent het dat er meer zout in zit”, aldus het simpele ezelsbruggetje van de diëtist. In onderstaand product zit dus in totaal 5 gram […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial