5 tips tegen piekeren

piekeren

Piekeren doet iedereen weleens. Maar als je opeens hartpatiënt bent, zijn er veel dingen waar je je zorgen over maakt. Logisch, maar ook vermoeiend. De een blijft malen over zijn hart, de ander over de toekomst of juist dingen in het dagelijks leven zoals werk.

Moe en lusteloos

Maar van piekeren word je moe. Volgens Klinische Psychologie Vrije Universiteit Amsterdam lost overmatig piekeren meestal niets op. “Het kost tijd en energie.” Want de spieren spannen zich onnodig aan. Daardoor voel je je op den duur moe en lusteloos. En dat is nou net niet de bedoeling!

Wie denkt dat piekeren hetzelfde is als denken heeft het mis. Want piekeren is “het onafgebroken repeteren van dezelfde gedachten zonder dat er een eind aan komt”. Terwijl denken juist leidt tot actie: oplossingen of heroverwegingen. En het lucht uiteindelijk op.

Maar piekeren leidt tot niets, je voelt je machteloos, wordt moe en raakt uitgeput. Het is dan ook een veel voorkomende klacht bij stress en burn-out.

Hartstukjes verzamelde vijf tips die helpen het piekeren tegen te gaan.

1. Piekerkwartiertje

Sta jezelf dagelijks een kwartier piekertijd toe. In die 15 minuten mag je alle gedachten laten gaan, maar dat betekent wel dat je de rest van de dag je zorgen uit je hoofd bant. Wellicht helpt het ook om een keer iets langer de tijd te nemen en het van je af te schrijven.

Stressplein adviseert de volgende vragen te beantwoorden. Wie weet zet je het piekeren zo om in denken en kom je tot oplossingen.

– Wat is het ergste wat er kan gebeuren?
– Is er ook een positieve kant?
– Is de gedachte die je hebt wel waar?
– Wat zou je een vriend adviseren in dezelfde situatie?
– Heb je wel invloed op de situatie?

2. Acceptatie

Het is zo makkelijk om te zeggen dat je het leven moet accepteren zoals het is. Maar het is wél zo. En accepteren helpt tegen piekeren.

Volgens acceptatie-therapeut Gijs Jansen is beseffen en accepteren dat het leven vol kan zitten met oncontroleerbare en soms hele enge dingen een heel belangrijk begin.

Want over sommige dingen in het leven heb je geen controle. Het heeft dan ook geen zin om hierover te piekeren.

3. Praten

Deel je piekergedachten met iemand anders. Praten lucht op! Vertel aan een goede vriend of vriendin waar je mee zit. Die heeft waarschijnlijk een andere kijk op het probleem. Misschien is het allemaal eigenlijk niet zo erg.

4. Sporten

Sporten is een manier van ontspannen, maar kan ook dienen als uitlaatklep. Voor iedereen is het belangrijk om dagelijks een half uur te bewegen, maar zeker voor een hartpatiënt.

Door te sporten komen er bovendien stoffen vrij die stress te lijf kan gaan. Zo geeft endorfine een gelukzalig gevoel. Denk niet dat je nu uitgebreid aan de slag moet. Volgens Stressplein is een half uurtje op de hometrainer al prima!

5. Maak plezier!

Mijn eigen tip die naar mijn idee voor nieuwe energie zorgt. Maak plezier! Ontspan! Zoek afleiding! Geniet van het moment! Verwen jezelf! Ga de deur uit, doe die leuke dingen die je al zolang wil doen, lees een boek, zet keihard je favoriete muziek op.

Of ga bijvoorbeeld even weg uit je vertrouwde omgeving. Je verzet je gedachten, bent vrij van de stress en neemt afstand van je problemen. Dat kan ertoe leiden dat je beseft dat het geen zin heeft om je zo druk te maken en juist dingen wil aanpakken.

Hartstukjes, geschreven door CillaHartstukjes wordt geschreven door Cilla, getrouwd met een hartpatiënt, tekstschrijver, (eind)redacteur, blogger en eigenaar van HoofdletterC. Ze is gek op dieren, eet ze dan ook niet en verwent haar twee katten.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial